Din politiske sang

Publiceret 10-06-2019

På Folkemøde har Højskolerne i flere år inviteret politikere til at bruge sange til at præsentere politiske spørgsmål. Vi spurgte folket på Facebook og fik god input til sange, der kan synges til politiske refleksioner og debatter.

Højskolerne har i flere år holdt deres arrangement ”Din politiske sang” på Folkemødet, hvor en række sangværter præsenterer og opfører sange, der kommenterer på aktuelle politiske og samfundsmæssige spørgsmål.

Vi spurgte folket på Facebook hvad de ville vælge, hvis sangværtskabet var deres og det gav gode forslag.

Folkets forslag

Den ubestridte "vinder" er Grundtvigs "Er lyset for de lærde blot". Addi Romme Vaupel kalder den Højskolesangen over alle højskolesange og Gitte B. Lorentzen skriver "Den sætter altid tanker i gang". Nanna Lapain tilføjer "- og håbe på tilførsel af resurser til uddannelsesområdet".

Taknemmelighed for livet og forandringen

Susanne Lund Kristensen Kaalunds "Jeg elsker den brogede verden" fordi den udover at udtrykke stor taknemmelighed for livet og forandringen også peger på at vi alle kan gøre en forskel.

Handlekraft og lyst til forandring

Emilie Fobian Rolighed Larsen foreslår nr. 183a: ""Den trænger ud til hvert et sted" skrevet til Ry Højskoles indvielse, om handlekraft og lyst til forandring, især når man er ung ❤️
"Og ret forstå hvad tiden vil, men ikke tro dens løgne" er så fin en linje. Ej men hele teksten er fuld af smukke tanker"

Social ulighed og uretfærdighed

Susanne Christensen har Jens Vejmand på playlisten. Fordi den repræsenterer min første bevidsthed om social ulighed og uretfærdighed.

Danskerne steges i selvfedme

Elsebeth Kirk Nr. går til bidet og foreslår 189:

Ulandsvisen, hvor PH i forbindelse DR's store ulandsindsamling i 1961 steger os danskere i vores selvfedhed. For hvad gør vi egentlig af godt der? Skal de lande være dybt taknemmelige for den barmhjertighed, hjælpsomhed og velgørenhed, en sådan indsamling er udtryk for. lk’ tage til genmæle, peger Poul Hen-ningsen ironisk på, at de har meget at ‘takke’ den rige verden for – ‘næsten for meget’. De rige landes rigdom er nemlig ikke mindst skabt på den fattige verdens bekostning.
Ulandene er for størstedelens vedkommende i sin tid blevet koloniseret af de rige lande, dvs. underkastet deres imperialistiske herredømme og gjort til genstand for økonomisk udbytning. Og oven i den politiske og økonomiske undertrykkelse fulgte kulturimperialismen fra den såkaldt ‘civiliserede’ verden – altså en undertrykkelse af de indfødte folkeslags kultur og religion.

Håb for fremtiden

IngeLise Lorentzen foreslår "141 Der er så meget der kan trykke": den giver livsmod og håb for fremtiden.

Se Facebookopslaget og kom med flere forslag

undefined

I næste uge drager mange til Folkemødet og Højskolerne har et arrangement under overskriften "Din politiske sang" - hvad ville du synge, hvis du var sangvært, og hvorfor?

Posted by Højskolesangbogen on Friday, 7 June 2019

Se Christian Jensens politiske sang fra 2016

Vi sendte live fra Højskolernes Folkekøkken.

Den politiske sang Folkemødet 2016

Posted by Højskolesangbogen on Saturday, 18 June 2016