De smukke unge mennesker

Baggrund Liv

Kim Larsen skrev sangen til sin søns konfirmation. Den handler om overgangen fra barn til voksen, og tiden der flyver afsted. Det er vanskeligt at forstå, at tiden går, og at børnene bliver voksne, men vi skal turde give slip og have tillid til hinanden. Melodien er båret af et solidt drive, og den er velegnet til såvel solistsang som fællessang.

Kim Larsen skrev sangen til sønnens konfirmation

Tiden går. Nogle vil sige, at den flyver afsted. Før man ser sig om, er de små børn blevet store og på vej til at flyve fra reden. Men hvad er det, der venter børnene, når de nu skal tage vare på deres eget liv? Da Kim Larsens søn, Sylvester, havde nået konfirmationsalderen, og det var blevet tid til at markere overgangen fra barn til voksen, skrev Kim Larsen denne lejlighedssang.

Sangen kigger både tilbage og fremad

Ligesom Kære Linedanser, er De smukke unge mennesker en konfirmationssang, der både ser tilbage og ikke mindst frem. Teksten udtrykker både forældrekærlighed og forældrebekymring om, hvorvidt det unge menneske nu er helt klar til at flyve hjemmefra. Der er både tale om en afsked med barndommen og en afsked mellem forældre og barn.

Vi skal turde give slip og tro på hinanden

Der ligger noget u-udtrykt i teksten, der ikke taler om smerte, men om at det er vanskeligt at forstå, at tiden går, men også at vi skal turde give slip og tro på hinanden. Kim Larsen kan ikke meget andet end sende sønnen afsted med det allerbedste håb om, at han møder livet med oprejst pande, og at livet må tage godt imod det unge menneske. Den fundamentale forudsætning for menneskets liv er at opleve kærlige og stabile relationer.

Den moderne teknologi må ikke tage over

I maleriske billeder fortæller sangen om et samfund, hvor vi skal passe på, at den moderne livsstil og den moderne teknologi ikke tager over. Det er let at identificere sig med teksten. Alle kan tale med - uanset hvilket lag i samfundet man tilhører. Alle unge mennesker flyver før eller siden fra reden. Alle gør sig overvejelser over, hvad vi vil med livet. Sangen rammer alle.

Teksten rejser i omkvædene spørgsmålet om, hvad ungdommen vil med livet? Svaret lyder, at det er kun dem selv, der ved det. Livet må leves forlæns. Omkvædene slutter med et voksenønske, ”Åh, de smukke unge mennesker, gid de længe leve må”.

Albummet giver en karakteristik af 80'erne

De smukke unge mennesker stammer fra LP´en Yummi Yummi, som udkom i 1988 med Kim Larsen og bandet Bellami. Læser man sangen sammen med to andre sange fra samme album, Der truer os i tiden af Ole Wivel og titelsangen Yummi Yummi, fremstår en karakteristik af 1980´erne med kritik af børns vilkår, hvor nogle er ønskebørn, mens andre må nøjes med tilfældige kærlighed og digitale vuggestuer.

En ond og usynlig magt truer vores tro, håb og viden i Der truer os i tiden. Yummi, der rimer på ”gummi” er en opfordring til sikker sex. Titelsangen, Yummi Yummi, er en beretning om en oplevelse på en bar, hvor et møde mellem to mennesker ender med tilfældig kærlighed. 80´erne var en periode med meget omtale af og angst for AIDS, hvorfor opfordringen til at bruge gummi sendes med ungdommen ud på livets landevej.

Melodien er båret af et solidt drive

Der er tale om en meget melodiøs melodi i et flot arrangement, båret af et solidt drive, som er meget velegnet til såvel solistsang som fællessang. Melodien er bygget op af fraser på to takter, der rytmisk er genkendelige og lette at lære – uden dog at blive trivielle. Der er tale om en klassisk Kim Larsen-komposition, der i trubadurens mund ligger meget mundret. De smukke unge mennesker er en sang, der pga. den store egnethed for fællessang er blevet en af de mest elskede fællessange: et folkeligt hit.

Fakta om

Tekst og melodi: Kim Larsen, 1988

Artiklen er skrevet af Jesper Vognsgaard.