Raindrops Keep Fallin' on My Head

Baggrund Liv
Raindrops keep falling on my head

Burt Bacharach og Hal David står bag denne amerikanske klassiker, der oprindeligt er skrevet til westernfilmen Butch Cassidy and the Sundance Kid. Sangen handler om, at livet altid vil være fuld af bekymringer, men at man kan vælge livsmodet og den positive indstilling til. Melodien er let at lære og har et enkelt og umiddelbart udtryk.

Den amerikanske ørehænger er skrevet til en westernfilm

En vaskeægte amerikansk ørehænger om livsmod og fremtidstro. Sangen er skrevet af tekstforfatter og lyriker Hal David (1921-2012) og komponist Burt Bacharach (f. 1928) i 1969 til westernfilmen Butch Cassidy and the Sundance Kid med Paul Newman og Robert Redford i hovedrollerne.

Sangen vandt en Oscar

Filmens ikoniske cykelscene ca. 30 minutter inde i filmen, hvor Paul Newman udfører en række cykelstunts, akkompagneres af titelmelodien, og den fungerer som en form for mellemspil i filmen. Raindrops keep fallin’ on my head vandt en Oscar for bedste originale sang og tilbragte syv uger på toppen af Billboard i 1970. Sangen er sidenhen brugt i utallige sammenhænge på TV og i film, blandt andet i lydsporene til Forrest Gump, Monty Phytons Flying Circus, Spiderman, The Simpsons og mange flere.

Hovedpersonen vælger at fokusere på det lyse i livet

Sangens hovedperson er tilsyneladende ikke helt tilfreds med de livsvilkår, han er blevet givet. I en samtale med ”solen” giver han udtryk for sin utilfredshed med den megen regn og hævder, at han fremover vil insistere på det lyse i tilværelsen og ikke lade sig kue af de udfordringer og nedture, der venter forude. Regndråberne (udfordringerne) bliver ved med at falde gennem hele livet, men livets grundvilkår ændrer sig ikke uanset hvor mange tårer, der render ned ad kinderne (I’m never gonna stop the rain by complainin’).

1960'ernes ubekymrethed kan virke forældet eller naiv

Regndråberne symboliserer hverdagens små bekymringer. Og digtet er skrevet i en ånd af 1960’ernes ubekymrethed. Det er måske også derfor, at den i en lang årrække blev anset som lidt gammeldags. Når hverdagens problemer kan reduceres til lidt regn, er det vel fordi, man ikke bekymrer sig om noget væsentligt. Men grundlæggende handler sangen om ”livsduelighed”, om hvordan man griber livet og om, at man uafhængig af arv og miljø fortsat kan insistere på virkelyst og livsmod.

Mange sange i Højskolesangbogen handler om livsmod og virkelyst

Det er et tema, der er skrevet mange sange om - blandt andre Jeg elsker den brogede verden, vers fem: ”Kamp må til skal livet gro, ej kamp blot for dagligt brød” og Du kom med alt det det var dig, vers fem: ”At livet det er livet værd, på trods af tvivl og stort besvær”.

Burt Bacharach og Hal David

Bacharach og David samarbejdede i mange år

Hal David og Burt Bacharach mødte hinanden i 1957, og her begyndte et årelangt venskab og et meget produktivt partnerskab, der først sluttede i 1970’erne, da popmusikken ændrede karakter.

Filmversionens lyd er ru og slibende

I filmversionen af ​​sangen var sangeren B.J. Thomas netop kommet sig efter laryngitis (strubebetændelse), hvilket fik hans stemme til at lyde lidt mere ru og slibende.

Bacharachs melodi er en herlig slow fox i dur

En fin, enkel og let tilgængelig popmelodi af Burt Bacharachs underbygger stemningen af ukomplicerethed med sine lette oktavspring og lyse fraseringer. En herlig og let løbende ”slow fox” i dur. Man kan næsten se og høre danselærerinden, der står og svinger taktstokken ”Slow, slow, quick quick, slow”, og det er svært ikke at flyde lidt med i kombinationen af ottendedelspunkteringerne og den ro, der hviler over hele melodien. Der er et flow og en enkelhed over kompositionen, som gør sangen forholdsvis let at lære.

Fakta om Raindrops Keep Fallin' on My Head

Tekst: Hal David, 1969