Landsdækkende fællessang 4. maj 2020

Publiceret 19-02-2020

Projektet ALSANG 2020 hylder frihed, fremtid og medborgerskab gennem et historisk stort fællessangsarrangement den 4. maj 2020, som markerer 75-året for Danmarks befrielse.

Med ALSANG 2020 er ønsket at samle den danske befolkning i et stort og moderne alsang-initiativ. Det sker med fællessangsarrangementer over hele landet og kulminerer i et kæmpestort event den 4. maj 2020, hvor der inviteres til landsdækkende sangaktiviteter.

Den 4. maj markerer 75-året for Danmarks befrielse og her fejres den opblomstring og udbredelse af fællessang som opstod under 2. verdenskrig – dengang kaldet alsang. ALSANG-initiativet handler om at udvikle fællessangkulturen, og idéen er at brede sangen ud i alle kanter af landet og på tværs af skel og generationer at inspirere hele Danmark til at synge.

Med ALSANG samler vi Danmark i en historisk – og historisk stor – markering af 75-året for Danmarks befrielse. Samtidig er det en fejring af fællesskaberne via fællessangen. Vi er meget opmærksomme på at huske historien og historierne, og at det gives videre til nye generationer.

Ricco Victor, Leder af ALSANG 2020

Den 4. maj vil der være fællessang i samtlige af landets 98 kommuner, hvor lokalbefolkningen med støtte fra ALSANG 2020 tager initiativ til arrangementer i alle størrelser. På dagen inviteres der til fællessang i både små og store byer og på spektakulære lokationer rundt omkring i landet. Allerede nu er der planlagt kæmpestore fællessangsarrangementer på Arena Næstved, på Gammeltorv og Slotspladsen i Aalborg samt i Frederiksberg Have, hvor det forventes at samle omkring 40.000 syngende gæster. Arrangementet i Frederiksberg Have, som foregår om aftenen den 4. maj, sendes også direkte på DR1.

Der vil løbende blive offentliggjort flere arrangementer, som alle kan ses i ALSANG kalenderen.

Se ALSANG kalenderen

ALSANG 2020 arbejder med at udbrede, forny og forynge fællessangskulturen, og har derfor også igangsat en målrettet indsats på landets skoler, som sætter temaerne frihed, fremtid og fællessang på skemaet. På Alsang.dk findes frit tilgængeligt undervisningsmateriale og et udpluk af sange og akkompagnementer

I Højskolesangbogen findes en række af sange, der på hver sin måde behandler temaerne frihed, fremtid og medborgerskab. Læs historierne om 5 udvalgte sange her:

Danmark, dit indre ocean

Danskerne findes i mange modeller

En lærke letted, og tusind fulgte

Godmorgen lille land

Kringsatt av fjender

Akkompagnatørkorps

Find en akkompagnatør og sangvært til dit fællessangarrangement.

Akkompagnatørkorps