Her er ni nye sange til Højskolesangbogen

Publiceret 12-01-2020

Sangbogsudvalget har færdiggjort deres arbejde. De har afleveret de 601 sange, der skal udgøre den kommende udgave af Højskolesangbogen. 150 nye sange kommer ind. 125 ryger ud. Vi løfter her sløret for titlerne på 9 af de nye sange.

150 nye sange - 125 ryger ud

Til november udkommer den nye og 19. udgave af Højskolesangbogen. Først da vil det blive offentliggjort, hvilke nye sange der kommer med, og hvilke der ryger ud. Sangbogsudvalget har færdiggjort deres arbejde og har valgt de 601 sange, der skal udgøre den nye Højskolesangbog. 150 af dem af er nye. Og 125 er røget ud i forhold til den 18. udgave.

Men allerede nu har udvalget løftet sløret for nogle af de nye sange, der kommer med. Ni sange blev afsløret søndag den 12. januar i forbindelse med, at Danmarks Radio lagde op til 12 ½ times fællessang ved arrangementer over hele landet. Det hele blev sendt direkte på DR2.

De 9 nye sange er:

Sangbogsudvalget har valgt de nye sange ud fra en lang række kriterier. Udvalget af sange skal tilsammen rumme et alment eller universelt budskab, blanding af enkle, traditionelle og umiddelbart tilgængelige sange og sangmæssigt mere udfordrende / kunstnerisk ambitiøse sange. Der vil i 19. udgave være opmærksomhed på kvindelige forfattere og komponister og en opmærksomhed på at globaliseringen skaber større behov for sange med engelske tekster. Ligesom i 18. udgave vil helt nyskrevne sange også finde plads.

Se mere om nye sange i 19. udgave

Højskolesangbogens 19. udgave udkommer i november 2020

Højskolesangbogens 19. udgave Højskolerne i fuld gang med at forberede til udgivelse. Den udkommer i november 2020.

Hvem udgiver Højskolesangbogen?

Folkehøjskolernes Forening i Danmark udgiver Højskolesangbogen. Det har foreningen gjort siden 1894, hvor den første udgave udkom.

Læs om Højskolesangbogens historie